Cruise Europa
Verzorgd door Minoan Lines
Cruise Europa
Verzorgd door Minoan Lines
Dit schip wordt niet meer bediend door Minoan Lines.
Deze gids is alleen van toepassing voor wanneer het schip werd bediend door Minoan Lines en deze informatie is niet geldig voor huidige schepen en toekomstige activiteiten.Uitgerust met cruiseschip standaard faciliteiten, de Cruise Europa heeft een capaciteit van 3000 passagiers en een selectie van diverse hutten. Het 225 meter lang en 31 meter breed schip kan tot 963 voertuigen vervoeren. Aan boord vindt u à la carte en zelfbedieningsrestaurant, een zwembad, een fitnessruimte, een casino, een discotheek, een supermarkt, een onderhoudende pianobar, winkels, internet point, een verscheidenheid aan video-games voor oudere passagiers, een kinderspeelplaats en nog veel meer.
Let op: Hoewel we alles hebben gedaan om het maken van onze Cruise Europa gids zo nauwkeurig en duidelijk mogelijk te maken, kunnen Faciliteiten aan boord, diensten en entertainment variëren, afhankelijk van de vertrekdatum en tijd van het jaar en kunnen zonder voorafgaande waarschuwing of kennisgeving door veerbootmaatschappijen worden gewijzigd en/of beëindigd
out of 5
Dit schip werd aanbevolen door 44% van onze klanten
"Ervaring"
We zijn door Direct Ferries niet goed geïnformeerd over de verblijfssituatie op de boot. We hadden volgens Minoan Lines "camping inclusive" moeten boeken om automatisch een hut te krijgen. Deze mogelijkheid was op jullie site niet zichtbaar. Ook wijziging van de boeking bleek niet mogelijk. Gevolg: geen slaapmogelijkheid, dus hangen in een relaxstoel. Dit was niet erg comfortabel!!! Verder had de boot een vertraging van ruim 6 uur. Minoan Lines heeft ons erg laat via een sms hierover geïnformeerd, zodat we uren op het haventerrein hebben moeten wachten. Als compensatie voor vertraging kregen we gratis een flesje water met een croissant aangeboden. Op basis van Europese regelgeving willen we een financiële compensatie claimen. In principe vinden wij dat Direct Ferries dit voor ons zou moeten regelen. we wachten met belangstelling af of dit voor ons geregeld wordt. Zo niet, dan gaan we zelf claimen.
"Complains"
It was a nice trip. We were travelling twice a year last years by Minoan. Most things were fine. But we don’t like is to be chased out of our canon Hours before we arrived at the harbour! And it is terrible to wait in the garage for more than 1 1/2 hour, before we are able to leave the ship with our car in Ancona!
"Slapen"
Opo de terugreis waren er erg veel kinderen o de boot die alle bedjes op het dek in beslag namen, terwijl ze wel een zaal hadden gereserveerd om te slapen. Wij konden nergens terecht om te slapen. Op de banken mocht het niet, terwijl dit altijd was toegestaan o mijn reizen hiervoor. Alleen op de grond mochten we slapen. Ik heb dat op 61 jarige leeftijd als erg teleurstellend ervaren. Verder zijn de honden hokken erg vies.
"Heerlijke overtocht"
Prima relaxte overtocht. Hut was prima, maar in loop van de nacht wel wat warm.
"OP reis met Minoan "
In het algemeen was deze overtocht een zeer slechte ervaring 1. schip niet op tijd bij heen- en terugvaart ; ook geen mededelingen waarom en hoe lang etc ... 2. zeer onbeleefde medewerkers bij het inparkeren in het schip 3. alle gangen , bars , dekken bezet door mensen die al deze publieke ruimte zomaar inpalmden als ware het een camping ; dus geen mogelijkheid tot iets te drinken in de bar of zo (er stonden zelfs tenten in de bar ) 4. onbeleefde medewerkers in de selfservice en prijzen die ongehoord hoog liggen 5. de mededelingen die opgeroepen werden , gebeurden echt in een koeterwaals waar niemand iets van verstond
"1x maar nooit weer"
Voor de 1e keer de overtocht gemaakt van Italië naar Griekenland (en terug). Dat was 1x maar nooit weer. Zowel op de heen als terugreis veel vertraging en nauwelijks communicatie daarover. In totaal zoveel uren vertraging dat reizen vanaf oorspronkelijk vertrekpunt via land incl. hotel sneller (en goedkoper) was geweest. Eenmaal aan boord: De cabine op de heenreis niet schoon. Er lagen vieze en gescheurde lakens op bed en plukken haar op de grond. Dit gemeld bij het personeel en nieuwe lakens gekregen. De cabine op de terugreis was wel schoon, maar alle badkamer attributen ontbraken. Geen shampoo, geen prullenbak. Niet handig als je bedenkt dat je het wc papier niet mag doorspoelen. Dit was natuurlijk gemakkelijk op te lossen door een plastic zak als prullenbak te gebruiken maar toch... We hebben overigens wel gevraagd naar een prullenbak etc. bij een medewerker maar deze meneer was erg onvriendelijk en gaf aan dat we het maar zonder moesten doen, het belangrijkste was in zijn optiek dat we handdoeken hadden gekregen dus dat het goed genoeg was.... Het schip zelf was netjes. Voldoende ruimte en faciliteiten. Jammer dat het personeel grotendeels bloedje chagrijnig was, een enkele uitzondering daargelaten. In het selfservice restaurant was het keukenpersoneel namelijk wel vriendelijk. Van een afstandje meerdere keren gezien hoe andere passagiers werden afgeblaft door de medewerkers van bijv. de horeca punten. Al met al een teleurstellende, kostbare en tijdrovende ervaring.
"Calm sailing"
The ship departed a few hours late on both the first and return sailing. The return trip was at night so the terminal closed several hours before departure making it hard to get a coffee or go to the lavatory. The cabins were clean but the upper deck had quite a bit of rubbish roving around. The sailings were calm; it’s easy to get a good night’s sleep.
"reis naar Griekenland"
Wij zijn van Ancona naar Patras gevaren met de Cruise Europa en weer terug met het identieke zusterschip de Cruise Olympia. Op de heenweg was het schip 2 uren vertraagd en bovendien behoorlijk vervuild. De sporen van het intentensieve gebruik van de lading gasten die in Ancona van boord was gegaan was nog duidelijk zichtbaar. Gelukkig was onze hut wel relatief schoon. Op de terugreis was duidelijk meer aandacht besteed voor de ontvangst van nieuwe gasten, ook al omdat de bezetting toen veel lager was. De horeca aan boord is geen aanrader. De meeste gasten kiezen er voor om hun eigen eten en drinken mee te nemen en dat is gezien de belachelijk hoge prijzen ook wel logisch. De prijzen zijn gemiddeld 2x de prijs op het vaste land terwijl de kwaliteit minder is. Het bedienend personeel is, in tegenstelling tot wat in Italië en Griekenland gebruikelijk is, onvriendelijk en nors en dat nodigt ook niet uit om wat te bestellen. Het personeel wat is aangesteld om je auto veilig en schadevrij aan boord te krijgen is bepaald onvriendelijk en intimiderend. Met veel geschreeuw en gefluit wordt je het schip op en af gedreven en met geluk staat je auto op een plaats dat er niet teveel passagiers met hun bagage langs jouw auto hoeven lopen zodat je auto schadevrij blijft.
"Niet zo leuk"
We weten dat er omstandigheden zijn dat een ferry vertraging heeft maar 3 tot 4 uur is best veel. Gelukkig was onze afspraak bereid om langer aanwezig te zijn, anders hadden we best een probleem gehad. De planning van het laden is onder de maat. de tijd hiervoor berekend is duidelijk niet genoeg dus bij het tijdschema zou hier meer rekening mee gehouden moeten worden zodat de afvaartijden/aankomsttijden beter kloppen.
"Direct ferries"
Klantenservice Direct Ferries zeer slecht!! Na een uur in de wacht wordt je weer een kwartier in de wacht gezet met uiteindelijk geen oplossing! Klantenservice Minoan zeer behulpzaam, daar kan Direct Ferries een voorbeeld aan nemen. Boot tot drie keer toe meer dan twee uur vertraging, met daarbij zeer onvriendelijk personeel met de instelling ‘ zoek het zelf maar uit’ ! Dus niet tevreden
"veerboot Patras - Ancona"
Passagiers moeten 2 uur voor afvaart inchecken. Maar de boot vetrok uiteindelijk 2 uur te laat. We hebben dus 4 uur doorgebracht op een hete kade. Waarom wordt bij inchecken niet gezegd dat de boot aankomt met vertraging? Dan kunnen passagiers nog iets anders gaan doen met hun tijd. Ten tweede, waarom wordt bij in checken niet gezegd in welke rij je moet gaan staan en waar op de kade wordt aangemeerd door Minoan? Het komt allemaal zeer klungelig over. En o ja, er wordt gevraagd of je stroom wilt tijdens overtocht voor camper, maar niemand maakt duidelijk hoe je dat regelt. En waarom wordt verwachte aankomsttijd niet gemeld? Dat de bar en de winkeltjes open zijn wordt oeverloos herhaald. We werden tijdens terugtocht onder een afrijplaat gemanouvreerd. Bij terugkeer zat onze camper onder de viezigheid. We zullen ons best doen om het er weer af te krijgen, anders zullen we de schade gaan claimen bij Minoan.
"Overtocht vertraagd. "
Beste lezer van dit bericht. De overtocht van Igoumenitsa naar Ancona is ons zeer slecht bevallen. I.p.v. 1 uur ‘s nachts vertrokken wij om 8 uur ‘s morgens. Het bericht, zonder enige uitleg en excuses!!!! kwam vrij laat. We stonden met velen in de rij in de haven, ook gezinnen met kleine kinderen, half liggend in auto’s en motorrijders zittend of liggend naast hun voertuig. We kregen een bon voor een flesje water en een boterham voor op de boot. Iedereen moest extra kosten maken om ‘s avonds op de boot te eten. Daarna om 23.15 u moest iedereen nog onderdak gaan zoeken. Ik vind het ronduit schandalig en hoorde menigeen om me heen zeggen: nooit meer met deze maatschappij!!!!
"Prima overtocht alleen jammer van de 2 uur vertraging."
De overtocht van Ancona naar Igoumanitsa is en prima verlopen. We hadden alle tijd om rustig in te schepen. Behulpzaam en vriendelijk personeel. De retour reis helaas 2 uur vetraging midden in de nacht en niemand die je informeert. Het inschepen verliep nu minder relext en was voor mij een beetje chaotisch. De tocht zelf was prima en er is aan boord voldoende vermaak. Ik zou Minoan Line wel aanbevelen aan anderen.
"Ancona - Igoumenitsa (Minoan Lines) 5 mei 2019"
Nadat wij in de namiddag (4 mei) een sms ontvingen van Minoan Lines dat er vertraging van 2 uur in vertrek zou plaatsvinden voor onze overtocht op 5 mei 2019 vanuit Ancona naar Igoumenitsa - waarbij kostenloze annulering werd aangeboden incl. terugbetaling - hebben wij besloten toch te vertrekken. De baliemedewerkers in Ancona waren zéér onvriendelijk en weigerden informatie te verstrekken op onze vraag wat oorzaak was van vertraging. Er was nl. slecht weer in het traject Ancona - Igoumenitsa. De vertraging liep op van 2 uur naar ong. 4.5 uur en ipv 18.30 uur vertrokken we pas uit Ancona rond 23.30 uur. De bemanning aan boort van Cruise Europa heeft de negatieve ervaring bij inchecken in Ancona volledig teniet gedaan. Zéér vriendelijk en behulpzaam. De maaltijden aan boort zijn echter niet van topkwaliteit. De hut was prima en schoon, evenals de rest van het schip. De vertraging had ten gevolge dat wij ipv 11 uur (plaatselijke Griekse tijd) pas op 16.00 uur van de boot konden vertrekken, waardoor ons programma van die dag niet kon worden uitgevoerd.
"Heen en weer Ancona Patras"
Over het algemeen redelijk ok, eten is niet geweldig te noemen, veel zaken in herstelling zoals de helft van de tafels op het dek.. ze doen wel hun best om de hutten netjes te maken, maar krijgen hier erg weinig tijd voor aangezien de boot constant op en neer vaart.. enige nadeel altijd vertragingen in vertrek en aankomst sowieso
"degelijk, niet lux."
De boottocht was prettig. Het scheelt dat het goed weer was. Verder is de de boot / de voorzieningen van redelijk niveau. Zover we konden zien was het schoon, de hut was klein, maar voor dit doel voldoende. De belangrijkste punten van kritiek betreft de houding van sommige personeelsleden (niet klantgericht) en de catering. In het restaurant zijn we na drie kwartier weggegaan (na 20 minuten kregen we een menukaart, er werd niet gevraagd of we wat wilde drinken, wij (en enkele andere gasten) werden niet gezien of geholpen). Het buffet hoeft uiteraard niet fantastisch te zijn, maar de smaak etc. naderde nu toch wel een ondergrens. Dit is overigens geen reden om de boot niet te nemen; het bekende wel dat we voor de terugtocht onze maaltijden zelf hadden gekocht al.
"A 3 hour boarding delay and arriving 2 hours late "
The title says not all, no WiFi during the whole16 hour trip, ánd even for the whole season personnel said ‘due to satellite problems’!
"Minoan line Igoumenitsa - ancona"
Overtocht geboekt met luxe airseats. Kwaliteit van airseats slecht. Heel veel waren er kapot. Personeel was niet vriendelijk. Ik denk dat minoan lines eens moet kijken naar de service die wordt geleverd in vliegtuigen . Want voor het geld dat ik moet betalen krijg je er heel weinig voor terug. Terug weg een vertraging van 2,5 uur en dat schijnt regelmatig te gebeuren wat ik hoorde uit de verhalen van medereizigers. Wel netjes per sms hier over geïnformeerd. En verwacht een vergoeding voor de slechte stoelen en de vertraging ( is in vliegtuigwereld namelijk ook heel gewoon )
"Geen binnenhut naar Igouminitsa"
Camping aan board zou betekenen dat we in plaats van 2 stoelen op dek een binnenhut zouden krijgen. Mooi niet, het werd een slapeloze nacht op 2 dekstoelen. Bij incheck nog geprotesteerd maar dat hielp niet.... Vooraf nog telefonisch nagevraagd. Jammer.
"1e klas stoelen niet de naam waardig"
Beste Minioan Linea, De reis was prima. Dat u geld durft te vragen voor die 1e klas stoelen vind ik een gotspe. Je slaapt veel beter boven op de bank. Daar heb ik heerlijk gelegen. Zal wel niet de bedoeling zijn. Dan nog iets: Ik wil om 8.30 uur gaan eten in het restaurant. DAN IS HET AL DICHT. TE GEK VOOR WOORDEN VIND IK DAT. Kon ik alleen nog kleffe halve baguette broodjes eten. De pizza stukken kunnen wat mij betreft ook wel beter van kwaliteit. Het op- en erafrijden ging prima. Wel PEENTJES gezweet bij het achteruit rijden met een caravan Vriendelijke groet Henk Termeer
"Boot ging niet"
Een paar dagen voor de afvaart krgen wij een sms van Minoan dat de afvaart niet doorging zonder feden waarom. Er werden 3 alternatieven geboden waarvan maar 1 vanuit Venetië maar die was een dag eerder en dat zouden wij niet halen. Wij waren dus gedwongen om vanuit Ancona te vertrekken wat uren verder rijden is. Direct Ferries gebeld maar die wisten nog van niets en we kregen het advies om te bellen met Minoan alwaar we een zeer slecht Engels sprekende Italiaan aan de lijn kregen. Een aantal (frusterende) telefoontjes verder hoopten we het geregeld te hebben om de originele afvaart dag om 1400 uur vanuit Ancona te kunnen vertrekken. We hadden geen bevestigings of wijzigingsmail ontvangen en moesten ons maar melden in de haven van Ancona bij het office van Minoanmet onze originele bescheiden, Wonder boven wonder wisten ze daar van onze komst, we werden netjes ontvangen en kregen zelfs €70 contant retour plus een consumptiebon voor twee personen. Inschepen ging met de Italiaanse charme en we vertrokken een uur te laat maar we waren onderweg naar Griekenland! Wij zijn met onze camper en waren in de veronderstelling dat we de nacht in de camper mochten doorbrengen, dat bleek niet zo te zijn. Minoam doet dat al 10 jaar niet meer. Al onze (toilet)spullen hadden we inde vamper laten liggen maar we mochten er absoluut niets uithalen. We hebben het geprobeerd maar het personeel ging direct naar ons op zoek en werden terug gehaald. Dus voor de terugtocht wordt het in ieder geval Anek lines en nooit meer Minoan. Vond het erg jammer dat Direct Ferries niets voor ons kon betekenen toen de overtocht uitviel, we hebben al eerder overtochten bij DF geboekt, altijd picco bello. Het voordeel is dat het in je eigen taal is. Nu kregen we een sms in het Engels en Italiaans en werd er door DF eigenlijk gezegd, red je er maar mee en bel maar naar Italië.
"Teleurstelling"
Dacht dat we van ancona naar igoumitza camping aan boord hadden geboekt. Niks van dit alles. Slapen op de bank omdat er geen hutten meer. Besschikbaar waren. Vond het boeken heel onduidelijk. Ben door direct ferry op het verkeerde been gezet.
"oversteek Ancona - Patras met Minoan Lines 17 april 2018"
Het aan boord gaan ging chaotisch met veel geschreeuw en gesnauw om alles zo snel mogelijk in te laden. Erger was nog dat de liften niet werkten waardoor we enkele keren veel trappen op en af moesten. Ik kan nog enigszins lopen, maar het probleem voor een invalide is veel groter en die hadden dus niet mee gekund. receptiemedewerkster was onaardig en deed lelijk toen we een aantal vragen stelden. Meeste personeel wel aardig. Auto's staan zo dicht op elkaar dat je nauwelijks bij je voertuig kon komen. Catering erg duur.
"Ancona naar Patras"
de reis is algemeen prettig verlopen helaas door laadproblemen te laat geariveerd in Patras en zo onze volgende boot gemist gelukkig heeft minoan lines ons voort geholpen om een geschikte oplossing te vinden. op het dek van de boot waren werken aan de gang aan het zwembad wat opzich met zeer veel respect naar de passagiers toe werd uitgevoerd. Mijn trouwe viervoeter was mee en heeft op het dek in een reiskennel overnacht helaas was de hygiëne hier ondermaats en de voorzieningen voor drinkwater etc.. waren ook niet aanwezig hopelijk word hier aangewerkt dat ook honden prettiger kunnen reizen
"Niet de reis gedaan"
Ik heb niet de reis gedaan, omdat Minoan lines de tijd hebben veranderd. Ik heb jullie 3 keer gebeld zodat ik kan mijn geld terug krijgen. Ik heb nog niet een antwoord van jullie ontvangen. Hoe lang moet ik wachten om een antwoord te krijgen? Dankuwel!
"bootreis Patras- Venetie"
Jullie vragen een recensie over een bootreis die helemaal niet heeft plaatsgevonden vanwege technische problemen......??
"De teleurstelling"
Het gemak waarmede met urenlange vertragingen omgegaan wordt is niet acceptabel. Wij 2 * 4 uur, waardeloos. Ook waren de lakens smoeleleg zelfbuffet is schandalig duur en kwalitatief matig. Wij zijn in. Het verleden regelmatig met Minoan overgestoken, maar dit was absoluut de laatste keer.
"vertragingsergernis"
Wij hebben op 23 juni j.l. een enkele reis gemaakt naar Patras. De reis was goed, de verzorging ook, maar we hadden kort voor al vernomen dat er bij Minoan Lines heel veel vertragingen zijn en dit keer dus ook. Je krijgt dan wel een flesje water en wat knabbeltjes, maar dat vergoed e.e.a. niet. Het is ronduit vervelend dat dit gebeurt. Een kwartier of iets dergelijks kan nog een keer, maar de vertraging was zeker 2,5 uur. Daar wordt je niet blij van, want wij moesten op tijd in Patras zijn. Met groeten, Jan Eijsink
"Gemengde gevoelens"
We moesten doorreizen naar Ancona vanwege havenwerkzaamheden. OK, dat komt natuurlijk voor rekening van Minoan Lines. Het niet gebruik kunnen maken van een binnenhut was een tegenvaller. Op de terugweg kon dat wel geregeld worden aan de balie in Patras! Waarom daar wel? Direct Ferries bleek ons in een verkeerde categorie te hebben geplaatst. Daarom was een camping all-inclusive aan boord niet mogelijk. We stonden in de categorie minibusje! En dat met de door ons opgegeven camper-maten? Maar goed, de reis is verder goed verlopen ondanks die enkele teleurstellingen.
"camping on board"
Er is geen camping on board voorzien op Minoan Lines van Venetie naar Griekenland Ondanks dat wel wordt vermeld op reservatiedocumenten. Enkel Anek lines biedt dit aan op Ancona -griekenland route. Geen compensatie voor slaaphut en korting in restaurants. Minoan Lines houdt zich niet aan voorziene vertrek- en aankomsttijden. Boot vertrok 4 uur te laat in Venetia en op de terugreis kwam hij ook 4 uur te laat aan in Venetia.
"Brood meenemen"
Los van de (gebruikelijke) vertraging was het verblijf aanboord behoorlijk an de prijs. Met name het restaurant was erg duur, de kwaliteit in aamerking genomen.
"goede reis, hut niet schoon"
Vertrek op tijd, aankomst ca uur te laat. (voor ons beter dan andersom) Hut was op zich prima en matrassen verrassend goed. Helaas niet schoon, kruimels op tafel, vloer en badkamer ook niet schoon. Niets van gezegd omdat we wilden slapen en niet weer naar receptie wilden gaan. Schip zelf was wel netjes.
"Prettige reis"
Onze reis met de Cruise Europa en de Cruise Olympia hebben wij als zeer prettig ervaren. Onze hut was netjes en schoon en ook de voorzieningen aan boord waren goed geregeld. Alles was duidelijk en de reistijden klopten. Wij zijn dus zeer tevreden!
"aangename manier van reizen"
Wel rekening mee houden dat dit een veerboot is en geen luxe cruiser. Slapen doet u best in een cabine, maar dat is niet goedkoop. In het zwembad was geen water, het eten in de self service en in het restaurant is ok, zonder meer.